Przejdź do treści

Dotyczy biogazowni w Tragaminie

  • Rodzaj: Interpelacja
  • Skierowane do: Andrzej Rychłowski - Przewodniczący Rady Powiatu Malborskiego
  • Interpelujący: Marcin Kwiatkowski
  • Data wpływu: 29-01-2025
  • Data przekazania: 29-01-2025
  • Treść:

    Działając zgodnie z art. 21 ust. 9-13 ustawy z dnia 5 czerwca o samorządzie powiatowym, proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższą interpelację. 

    Od kilku lat temat biogazowni w Tragaminie spędza sen z powiek nie tylko mieszkańcom wspomnianej miejscowości, ale także znacznej części naszego powiatu, m.in. takich miejscowości jak: Kościeleczki, Stogi, Martąg, Lasowice Wielkie, Kamionka jak również dzielnica Kałdowo należąca do miasta Malborka. 

    Działalność biogazowni miła być tylko i wyłącznie biogazownią opartą na własnych produktach, (substatach), które określone były w pierwotnej decyzji. Wydając kolejną decyzję Starosta Malborski rozszerzył ilość i katalog produktów wykorzystywanych do produkcji “biogazu” i od tamtej pory zaczęły się problemy z odorem. 

    Ponadto wspomnieć należy, że decyzja rozszerzająca katalog i ilość substratów miła być związana z planowaną ówcześnie rozbudową kogeneratorów, której od wielu lat nawet nie rozpoczęto. 

    W związku z powyższym, iż procedury odwoławcze przedłużają się, a problem do dnia dzisiejszego nie został rozwiązany - proszę o udzielenie odpowiedzi, jakie są plany Starosty Malborskiego, czy cofnie wydaną decyzję rozszerzającą i w jakim terminie, czy może rozważa inne rozwiązania tego poważnego i uciążliwego dla mieszkańców powiatu problemu. 

    Nadmieniam, iż polubownym i najszybszym rozwiązaniem dla obu stron byłoby za zgodą nowego przedstawiciela biogazowni, uchylenie (cofnięcie) decyzji rozszerzającej ilość i katalog produktów wykorzystywanych do produkcji “biogazu” i dostosowanie do pierwotnej decyzji. Takie rozwiązanie znacznie zredukowałoby istniejący problem odorowy lub całkowicie go wyeliminowało. 

  • Załączniki do pobrania:

Odpowiedź

  • Odpowiadający: Piotr Szwedowski - Starosta Powiatu Malborskiego
  • Wydział merytoryczny: Wydział Środowiska
  • Data odpowiedzi: 06-02-2025
  • Treść:

    W odpowiedzi na Pana interpelację, zgłoszoną podczas sesji w dniu 29 stycznia 2025 roku, dot. informacji odnośnie cofnięcia decyzji rozszerzającej dla działalności biogazowni w Tragaminie, wyjaśniam co następuje: 

    Po decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku ponownie prowadzone jest postępowanie administracyjne dotyczące cofnięcia zezwolenia - decyzja nr OS.6233.19.2016.JP z dnia 16.02.2017 r. zmieniona decyzją nr OS.6233.12.2017.JP z dnia 05.01.2018 r. dla Ośrodka Hodowli Zarodowej „Gajewo” Sp. z o.o. z siedzibą Kałdowo 2, 82-200 Malbork na przetwarzanie odpadów w instalacji biogazowni w miejscowości Tragamin. 

    Postępowanie obecnie jest na etapie usuwania przez Spółkę ostatnich naruszeń, które zostały nałożone na podmiot kolejnym wezwaniem nr OS.6233.14.2020.JP z dnia 19.12.2024 r.

    Termin usunięcia naruszeń upływał w dniu 02.02.2025 r. Spółka pismem l.dz.172/2025 z dnia 29.01.2025 r. zwróciła się z prośbą o zmianę terminu usunięcia naruszeń z powodu trwającej awarii biogazowni. Obecnie Spółka pracuje nad przywróceniem pełnej sprawności instalacji poprzez wymianę silników kogeneracyjnych. Pismem nr OS.6233.14.2020.JP z dnia 31.01.2025 r. przychylono się do prośby i zmieniono termin usunięcia naruszeń do dnia 31.03.2025 r.

    Kolejne wezwanie do zaniechania naruszeń poprzedziła analiza wszystkich zgromadzonych dotychczas dokumentów w sprawie oraz przeprowadzenie ponownej wizji terenowej na biogazowni w Tragaminie. Posiłkowano się również informacją dotyczącą przeprowadzonych kontroli przez Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Gdańsku (pismo nr WI.7021.3.651.2024.KD z dnia 20.11.2024 r.) oraz informacją z Prokuratury Rejonowej w Malborku, która dot. prowadzonego postępowania w stosunku do OHZ „Gajewo” Sp. z o.o. (pismo nr 4057-0.Ds.1330.2024 z dnia 19.11.2024 r.). 

    Z informacji uzyskanych od Spółki w toku prowadzonego postępowania wynika, że do produkcji biogazu od kilku lat wykorzystywane są następujące odpady: 02 03 80 - wytłoki, osady i inne odpady z przetwórstwa produkcji roślinnych (z wyłączeniem 02 03 81) - osadka z kukurydzy, 02 03 01 - szlamy z mycia, oczyszczania, obierania, odwirowywania i oddzielania substratów, 02 05 80 – serwatka odpadowa, 16 03 80 - produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia (dopuszczone do przetwarzania w pierwotnej decyzji z 2017 r.) oraz odpad o kodzie br 02 03 05 - osady z zakładowych oczyszczalni ścieków („br” wskazuje, że odpady pochodzą wyłącznie z przetwarzania produktów pochodzących z rolnictwa, ogrodnictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa) - odpad jadalnego oleju rzepakowego (dopuszczony do przetwarzania rozszerzeniem decyzji z 2018 r.).

    Wszystkie wymienione wyżej odpady zostały ujęte w załączniku do Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2023 r. w sprawie szczegółowej listy substratów możliwych do wykorzystania w biogazowni rolniczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2230) - punkt 2 podpunkt 2.4 i podpunkt 2.5. 

    Ponadto spółka używa do produkcji biogazu następujących substratów: obornik bydlęcy, kiszonka z kukurydzy, wysłodki buraczane, wody popłuczne, wysort z rzepaku lub pszenicy, kiszonki traw, kiszonka z lucerny, buraki cukrowe, mleko, ziemniaki. 

    Obowiązujące przepisy prawa w zakresie eksploatacji biogazowni rolniczych tj. ustawa z dnia 13 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1597) umożliwiają prowadzenie biogazowni rolniczych bez obowiązku uzyskiwania zezwoleń na przetwarzanie odpadów wydawanych na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.). 

    Oznacza to, że biogazownie mogą przyjmować odpady, produkty uboczne lub substraty wymienione w rozporządzeniu z dnia 12 października 2023 r. w sprawie szczegółowej listy substratów możliwych do wykorzystania w biogazowni rolniczej i wytwarzać biogaz wyłącznie w oparciu o uproszczone procedury określone w ustawie z dnia 13 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu, bez zachowania wymogów i restrykcji, które nakłada ustawa o odpadach.

    Decyzja w zakresie prowadzonego postępowania administracyjnego dot. cofnięcia zezwolenia na przetwarzanie odpadów w instalacji biogazowni w miejscowości Tragamin zostanie podjęta po zakończeniu postępowania dowodowego i analizie całości zebranego materiału.   

  • Załączniki do pobrania: